Доповідь на тему «Розвиток інтелектуальних здібностей у дітей переддошкільного віку»

admin 20 - Февраль - 2013

Доповідь підготувала вихователь
ДНЗ №19 м.Ужгород
Фоміна Жанна Володимирівна

Вікові особливості розвитку пам’яті, мислення, мовлення.

Переддошкільний вік ( від 1 до 3-х років )

Мислення в цей період має всі ознаки наочно-дійового мислення. Як результат практичного експериментування з предметами дитина  відкриває для себе не тільки нові властивості предметів, нові пересування, а й нові засоби досягнення мети. Так, дістати м’ячик з-під столу можна не ковзаючи животом по підлозі від татової вудки, дідусевої ковіньки.

На кінець 3-го року життя в процесі мислення діти перестають  спиратися тільки на зовнішні діі, а можуть спиратися на внутрішні образи, уявлення, фантазіі. Зароджується елементи внутрішнього плану дій, остаточно формування якого закінчується на порозі вступу дитини до школи. Цьому також сприяє формування широкого спектра засобів означення предметів і явищ світу, а саме і дій, що імітують діі дорослого, іграшок, предметів-замісників, картинок з книжок, власних малюнків. Однак головну роль як засобу означення починає відігравати слово. Предмети-замісники та мовні знаки ( слова ) є «будівним матеріалом», на основі якого формується символічна функція мислення, абстракціями, словесними «мітками». Символічна функція не відкривається самостійно дитиною. А засвоюється під керівництвом дорослого в грі та інших продуктивних видах діяльності. Отже, виникнення внутрішнього плану дій, засобів означення, в тому числі і символічних, сприяють появі наочно-образного мислення.

На 2 роки припадає поява запитань: «Що це?», «Як це називається?». При цьому дитину цікавить не назва, а сам предмет. На кінець 3-го року життя відбувається розширення пізнавальної активності, десятки дитячих запитань «Що це?», «Чому так?» сприяють побудові власних уявлень про довкілля. Ознайомлення зі світом набуває пізнавального характеру.

В структурі мислення 1-2 річноі дитини також з’являються узагальнення-поєднання в думках предметів і дій, що мають спільні ознаки. Спочатку діти поєднують між собою досить віддалені предмети.

Так, дитина може називати словом «Джек» і кудлату собаку на ймення Джек, яка має густу шерсть, і м’яку іграшку з синтетичного хутра, і мамину шубу, і шерстяну ковдру, бо всі вони мають ворсу і дають однакові тактильні відчуття. Поступово дитина переходить від одиночних, ситуативних узагальнень до більш широких, точних, суттєвих.

Мовлення.

З другої половини другого року життя різко зростає словниковий запас дитини. В 2 роки вона оперує 200-300 словами, в 3 роки – близько – 1500. Спочатку слова досить недосконалі в фонематичному відношенні та означають досить широкий спектр понять. На початку першого року життя в дітей відсутні речення. Часто одне слово означає за змістом ціле речення, тому цю стадію розвитку мовлення називають стадією «слів-речень».

Необхідність бути зрозумілим дорослому примушує дитину говорити правильно. Інша рушійна сила розвитку мовлення-бажання пізнати світ, а це неможливо без спілкування з дорослими.

Розуміння мови дорослого на початку 2-го року життя залежить від ситуаціі, в якій спілкуються дорослі і малюк, але на кінець цього періоду воно все менш залежить від контексту, а орієнтується на зміст сказаного дорослим. Цьому також сприяє формування фонетичного слуху.

Паралельне формування іде в активному  мовленні дитини. В другій половині 2-го року життя дитина сама ініціює спілкування. Відбувається перехід до фразового мовлення, засвоєння граматичноі будови рідного мовлення, з’являються форми множини, рід відмінків іменників, зменшувані суфікси. Наказовий спосіб, минулий, теперішній час дієслів. В 2-2,5 роки цей перелік доповнюється прикметниками, дієприкметниками, займенниками, новими відмінками, часами дієслова, але тут ще відсутнє узгодження прикметника з іменником. Значне досягнення – поява складних речень із сполучниками. В 3 роки речення складаються з головних і підрядних членів речень ( мовні судження ), в яких виявляються причини цільові, умовні ті інші зв’язки ( з допомогою сполучників, «тому що», «щоб», «якби» ).

Для дітей 3-го року життя характерна творча спрямованість мовлення. Поява нових слів має досить випадковий характер. Так, під впливом радісних почуттів виникає гра із звуками, що дає початку елементарному словотворенню.

 

Для того, щоб отримувати новини ДНЗ на електронну пошту, впишіть іі адресу у формі справа і натисніть "Отримувати!"

 

Отримувати новини сайту на електронну пошту:
Порекомендуйте запис друзям:

Прокоментувати


Рекомендуємо

Шановні гості! Отримуйте оновлення сайту ДНЗ №19 на електронну скриньку! Впишіть іі адресу у формі знизу і натисніть"Отримувати!"
Ми знаходимося за адресою: м. Ужгород, вул. Белінського, 22 т. ( 0312 ) 2 - 65 - 17 Електронна скринька: dnzn19@gmail.com Електронна реєстрація в ДНЗ №19: http://uzhgorod-dnz19.klasna.com/