Виховуємо хлопчиків, виховуємо дівчаток. Психолого — педагогічні рекомендації щодо гендерного виховання дітей

admin 29 - Апрель - 2020

Підготовлено пр. психологом  ЗДО№19 Т. Й. Гірей

Квітень 2020 року.

  1. Ніколи не забувайте,що перед вами не просто дитина,а хлопчик чи дівчинка з властивими їм особливостями сприйняття,мислення,емоцій. Виховувати,навчати і навіть любити їх треба по-різному. Але обов’язково – любити  сильно.
  2.  Ніколи не порівнюйте хлопчиків та дівчаток,не ставте одних за приклад іншим:вони різні,навіть за біологічним віком – дівчатка звичайно старші від своїх ровесників-хлопчиків.
  3. Не забувайте,що хлопчики і дівчатка по-різному бачать,чують,відчувають дотик,по-різному сприймають простір і орієнтуються в ньому, а головне – по-різному осмислюють усе, з чим стикаються у цьому світі. І вже, звичайно, не так, як ми дорослі.

Пам’ятайте: коли жінка навчає та виховує хлопчиків, їй мало знадобиться свій дитячий досвід. Порівнювати себе у дитинстві з ними – неправильно і аморально.

ЩО ПОТРІБНО ВРАХОВУВАТИ ПРИ ВИХОВАННІ ДІТЕЙ РІЗНОЇ СТАТІ?

Виховання дітей не відбувається за якимсь одним шаблоном. Жінки народжують спадкоємців уже кілька тисячоліть, але так і не створили формулу ідеального виховання і навчання.

Усі діти індивідуальні.

І якщо вже немає особливого рецепту, як зробити з будь-якого немовляти порядну і добру людину, то немає і єдиних правил, як поводитись із дітьми різної статі.

Справа в тому, що існує різниця у вихованні хлопчиків і дівчат.

Вони по-різному розвиваються і в фізичному, і в психологічному плані. Вони мають різні інтелектуальні здібності, темпи зростання. Хлопчики та дівчатка по-різному сприймають навколишній світ, події, речі і людей навколо себе. Вони відрізняються не тільки зовні, але і внутрішньо. Хлопці та дівчата по-різному міркують, думають, мислять, аналізують, мріють. Тому при вихованні важливо звертати увагу на особливості їхньої поведінки, сприйняття, реакції.

ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ВИХОВАННЯ ДИТИНИ.

  • Довкілля. Маленькі діти постійно копіюють поведінку дорослих. Вони спостерігають за їхньою мімікою, жестами, словами, реакціями, діями. Тому батькам дуже важливо стежити за собою, поки дитина підростає. Ви для неї - приклад для наслідування. Тому будьте обережні.
  • Емоційне оточення. Дуже важливо те, яка атмосфера панує в сім'ї. Якщо дорослі постійно лаються, не люблять один одного, між ними натягнуті взаємини, то це може вплинути на розвиток дитини. Якщо ж між членами сім'ї існує довіра, повага і розуміння, то це зміцнює їхні духовні зв'язки і сприяє ранньому розвитку малюка.
  • Характерні риси різної статі. Батьки іноді забувають про те, що потрібно по-різному виховувати дітей відповідно до того, якої статі дитина. Потрібно враховувати її фізіологічні, психічні, емоційні, інтелектуальні здібності. Так мама, постійно сюсюкаючи з сином, позбавляє його мужності і рішучості.

ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВИХОВАННЯ ДІВЧАТ І ХЛОПЦІВ.

РІЗНИЦЯ У РОЗВИТКУ ХЛОПЧИКІВ І ДІВЧАТ.

Хлопчики і дівчатка розвиваються по-різному.

По-перше, це стосується їхньої фізіології. На біологічному рівні (через гени) природа прищеплює дітям такі якості, які відповідають статі дитини.

 По-друге, існує різниця в розвитку дитини на психологічному рівні. Діти різної статі по-різному дорослішають, підростають. У них відрізняються захоплення та хобі, погляд на життя і навіть швидкість розвитку інтелектуальних здібностей.

Коли в родині з'являються діти різної статі, батьків мучить питання, чим відрізняється виховання хлопчика і дівчинки.

Психологи єдині в одному: є відмінності в підході до навчання і виховання хлопчиків і дівчат.

1. У хлопчиків і дівчат різні способи отримання знань.

Хлопчикам усе треба спробувати і випробувати. Сильна стать вчиться через експерименти, їм обов'язково потрібно зробити що-небудь самостійно і дійти до відповіді самому.

Дівчата за своєю природою схильні до слухняності. Сидячи на уроці, юна леді «налаштовується на хвилю» вчителя і через жести, міміку, дивлячись буквально в рот викладачеві, переймає знання. Якщо дівчинка просить їй щось пояснити, то їй, дійсно, досить пояснення, і вона його застосує, коли це буде необхідно.

2. У хлопчиків і дівчат різні реакції на те, як оцінюють їхню діяльність.

Для дівчат, як представниць прекрасної статі, дуже важливо, яке вони справляють враження. Для них має велике значення емоційне спілкування з дорослими, хто конкретно їх оцінює, які слова при цьому вживає.

Хлопчиків цікавить, яка саме робота оцінюється батьком або педагогом, і детальне пояснення її суті. Тому емоційна репліка на адресу хлопчика: «Я незадоволена тобою» - не несе ніякого сенсу. Йому потрібно знати, яка його дія викликала невдоволення і чому, щоб він зміг виправити помилку. Тому жінкам, які виховують хлопчика, незрозуміла байдужість до їхніх повчань. Наприклад, коли мама довго лає сина, то дивується, чому він не засмучується разом із нею. Просто у хлопчиків за природою короткий пік емоційності, сильна стать довго не засмучується. Він зреагував на початку розмови, але довго утримувати емоційне напруження хлопчик не в змозі, канал надходження інформації у нього закрився, і він перестає реагувати на мамині повчання.

3.Хлопчиків і дівчат хвалити потрібно по-різному.

Щоб діти росли гармонійними особистостями з адекватною самооцінкою, їхні дії повинні мати зворотний зв'язок із боку батьків.

Хлопчики оцінюють себе за певними досягненнями. Тому найкраща похвала для сильної статі буде такою: «Який чудовий літак ти змайстрував!», «Ти допоміг мені прибратися в квартирі, спасибі», «Ти чемпіон, краще за всіх виконав контрольну роботу». Самооцінка хлопчика зростає прямо пропорційно тому, як дорослі оцінюють його досягнення і вчинки. Похвала множиться удвічі, якщо мама нахвалює вчинки сина іншій людині, наприклад, татові. Самооцінка хлопчика зростає через його успіхи.

Для дівчинки важливо, щоб оцінили її якості, тому як жіноча натура - це стан. Якщо дочка спекла пиріг або смажила млинці, марно говорити про якість приготованих страв. Потрібно дивитися глибше і хвалити саму дівчинку: «Яка ти в мене турботлива, приготувала на вечерю млинці», «Яка господиня зростає, справжня помічниця», «Яка розумниця: стільки

4. Хлопчики оцінюють себе за певними досягненнями. Тому найкраща похвала для сильної статі буде такою: «Який чудовий літак ти змайстрував!», «Ти допоміг мені прибратися в квартирі, спасибі», «Ти чемпіон, краще за всіх виконав контрольну роботу». Самооцінка хлопчика зростає прямо пропорційно тому, як дорослі оцінюють його досягнення і вчинки. Похвала множиться удвічі, якщо мама нахвалює вчинки сина іншій людині, наприклад, татові. Самооцінка хлопчика зростає через його успіхи.

Для дівчинки важливо, щоб оцінили її якості, тому як жіноча натура - це стан. Якщо дочка спекла пиріг або смажила млинці, марно говорити про якість приготованих страв. Потрібно дивитися глибше і хвалити саму дівчинку: «Яка ти в мене турботлива, приготувала на вечерю млинці», «Яка господиня зростає, справжня помічниця», «Яка розумниця: стільки книг прочитала за літо». Від цього душа дівчинки наповнюється щастям, а жіноча самооцінка стрімко йде вгору.

         Дорослі повинні пам'ятати про особливості виховання хлопчиків і дівчат. Батьки в змозі допомогти і хлопчикам, і дівчаткам учитися успішно. Просто треба знати природу кожної статі і, відштовхуючись від цього, допомагати особистостям розкриватися.

Шановні дорослі, якщо у вас проблема у спілкуванні з дитиною, якщо ви не розумієте один одного, не поспішайте звинувачувати в цьому її.

  1. Не перестарайтеся, вимагаючи від хлопчиків акуратності і старанності у виконанні вашого завдання.
  2.  Намагайтеся, даючи завдання хлопчикам у дитячому садку, в школі, так і в побуті, включати в них момент пошуку, що потребує кмітливості. Не треба заздалегідь розповідати і показувати, що і як робити. Варто підштовхнути дитину до того, щоб вона сама знайшла принцип розв’язання, нехай навіть припустившись помилок.
  3. З дівчатками, якщо їм важко, треба разом, до початку роботи, розібрати принцип виконання завдання, що і як треба зробити. Водночас їх треба поступово вчити діяти самостійно, а не тільки за заздалегідь відомими схемами, підштовхувати до пошуку власних варіантів розв’язку незнайомих, нетипових задач.
  4. Не забувайте не тільки розповідати, а й показувати. Особливо це важливо для хлопчиків.
  5. Ніколи не лайте дитину образливими словами за нездатність щось зрозуміти або зробити, дивлячись на неї з висоти власного авторитету. Це зараз вона знає і вміє гірше за вас. Настане час, і, принаймні, в якихось галузях, вона знатиме і вмітиме більше від вас. А якщо тоді вона повторить ті самі слова, що їй зараз ви?

  Пам’ятайте, що ми часто не дооцінюємо емоційну чутливість і тривожність хлопчиків.

  1. Якщо вам треба насварити дівчинку, не поспішайте висловлювати своє ставлення до неї – бурхлива емоційна реакція заважає їй зрозуміти, за що її лають. Спочатку з’ясуйте у чому її помилка.
  2.  Сварячи хлопчика, викладіть коротко й точно, чим ви не задоволені, тому що він довго не зможе утримувати емоційне напруження. Його мозок ніби відключить слуховий канал, і дитина перестане вас слухати і чути.
  3. Перш ніж лаяти дитину за невміння, спробуйте з’ясувати природу труднощів.
  4. Знайте, що дівчатка можуть вередувати, здавалося б, без причини або без значного приводу через утому. Хлопчики в цьому випадку виснажуються інтелектуально. Дорікати їм за це не тільки марно, а й аморально.
  5. Майте на увазі, що дорослий, який лає дитину за те, що вона чогось не знає абр не вміє, подібний до лікаря, який лає людину за те що вона, захворіла.
  6. Постарайтеся, щоб головним для вас стало навіть не стільки навчити чогось, скільки зробити так, щоб дитина захотіла навчитися, не втратила інтересу до навчання, відчула смак до пізнання нового, невідомого не зрозумілого.

Пам’ятайте, що для дитини чогось не вміти, щось не знати – це нормальний стан речей. На те вона й дитина. Цим не можна дорікати. Соромно самовдоволено демонструвати перед дитиною свою перевагу в знаннях.

  1. Дитина не повинна панічно боятися помилитися. Неможливо навчитися чогось, не помиляючись. Намагайтеся не виробити в неї страху перед помилкою. Почуття страху – поганий порадник. Воно придушує ініціативу, бажання вчитися, та й просто радість життя і пізнання.
  2. Ви не ідеал, а значить, не зразок наслідування в усьому і завжди. Тому не змушуйте дитину бути схожою на вас.
  3. Визнайте за дитиною право на індивідуальність, право бути іншою.
  4. Для успішного навчання ми маємо перетворити свої вимоги на бажання дитини.
  5. Запам’ятайте: маленькі діти не бувають ледачими. «лінощі» дитини – сигнал не благополуччя у вашій педагогічній діяльності, в обраній вами методиці роботи з нею.
  6. Для грамотного розвитку потрібно, щоб дитина вчилася по-різному осмислювати навчальний матеріал (логічно, образно, інтуїтивно).

Ви повинні знати:

-         З ким приятелює ваша дитина.

-         Де проводить вільний час.

-         Чи не пропускає занять в школі.

-         В якому вигляді або стані повертається додому.

Ви зобов’язанні помітити і відреагувати, коли:

- В домі з’явилися чужі речі (з’ясуйте, чиї вони).

- В домі чути запах паленої трави або синтетичних речовин (це може свідчити про куріння сигарет із наркотичними речовинами)

- В домі з’явилися голки для ін’єкцій, часточки рослин, чимось вимащені бинти, закопчений посуд (це може свідчити про вживання наркотичних речовин).

- В домі з’явилися ліки, які діють на нервову систему і психіку (з’ясуйте, хто і з якою метою їх використовує).

- В домі надто часто чути запах засобів побутової хімії – розчинників, ацетону тощо (це може свідчити про захоплення дітей речовинами, які викликають стан одурманювання).

- Відбулася швидка зміна зовнішнього вигляду та поведінки дітей: порушилась координація рухів, підвищилась збудженість або в’ялість, з’явилися сліди від уколів на венах, розширення зіниць тощо (це може свідчити про вживання наркотичних засобів).

 

 

 

Порекомендуйте запис друзям:

Прокоментувати


Рекомендуємо

Шановні гості! Отримуйте оновлення сайту ДНЗ №19 на електронну скриньку! Впишіть іі адресу у формі знизу і натисніть"Отримувати!"
Ми знаходимося за адресою: м. Ужгород, вул. Белінського, 22 т. ( 0312 ) 2 - 65 - 17 Електронна скринька: dnzn19@gmail.com Електронна реєстрація в ДНЗ №19: http://uzhgorod-dnz19.klasna.com/